Przede wszystkim trzeba bardzo dokładnie przemyśleć, gdzie i na jakim terenie chcesz jeździć na rowerze?
Rodzaje rowerów w zależności od ukształtowania terenu można podzielić na:
- Drogi nieutwardzone, teren - Rowery górskie
- Przygotowane ścieżki rowerowe, ścieżki leśne, mały teren – rowery przełajowe, trekkingowe i górskie
- Drogi asfaltowe, zmodyfikowane ścieżki rowerowe
- HOBBY – rowery przełajowe, trekkingowe i górskie
- SPORT – rowery szosowe
- City - rowery miejskie i trekkingowe
Rozmiar ramy i koła
Rozmiar kół - dla rowerów górskich dzielimy 3 rozmiary kół przednich i tylnych. Każdy z nich ma swoje specyficzne cechy i jest ważny w kierowaniu i kontrolowaniu roweru:
- 29" – łatwiejsze pokonywanie nierówności, większe przyspieszenie i maksymalna prędkość. Przeznaczony przede wszystkim dla mężczyzn.
- 27,5" – mniejsza średnica kół, dzięki czemu jazda szczególnie pod górę jest łatwiejsza, rower jest bardziej zwinny i zwrotny w terenie. Przeznaczony dla osób mniejszych, kobiet i juniorów.
- 26” – Obecnie jest używany głównie jako rower przejściowy od juniorów.
- 24" - calowe koło małe.
rowery górskie
- Są idealnym wyborem zwłaszcza na terenowe i nieutwardzone drogi wiejskie. Zdecydowanie nie oczekuj dużej prędkości na przygotowanej ścieżce rowerowej lub drodze, ale na pewno dotrzesz do upragnionego celu.
- Rury ramy są mocniejsze w porównaniu do innych typów rowerów, a dzięki dociążeniu ramy można uzyskać nawet mniejsze masy niż np. w rowerach przełajowych
- Widelec z uniesieniem 100 mm do bezpiecznego poruszania się w każdym terenie
- Widelec powietrzny - idealny do jazdy w terenie. Dokładny i szybki. Możliwość ustawień użytkownika według potrzeb jeźdźca. Przy wadze rowerzysty powyżej 80 kg zaleca się widelec pneumatyczny
- Widelec sprężynowy - odpowiedni do modeli jazdy ACTIVE - HOBBY
- Z reguły wyposażony w szersze koła 2,1/2,25
- Hamulce idealnie hydrauliczne, tarczowe. Umożliwiają precyzyjne dozowanie siły hamowania w zależności od potrzeb rowerzysty. Można również zastosować mechaniczne hamulce tarczowe, ale siła hamowania nie jest tak silna. Podczas używania hamulców musisz być bardziej ostrożny
- Podkategorią rowerów górskich są rowery z pełnym zawieszeniem. Rowery z pełnym zawieszeniem to idealny wybór do wygodnej jazdy w terenie. Z reguły powinien być wyposażony w widelec powietrzny i amortyzator.
Rowery szosowe
- Przeznaczony tylko i wyłącznie do drogi lub zmodyfikowanej ścieżki rowerowej
- Nadaje się na bardzo długie przejażdżki
- Kierownica pozwala na wybór wielu pozycji w zależności od potrzeb jeźdźca
- Są wyposażone w największą liczbę zębów na konwerterze, aby osiągnąć najwyższe prędkości
- Nowość z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi dla lepszego rozkładu siły hamowania
- Bardzo wąskie opony do szybkiej jazdy i jak najmniejszych oporów toczenia
Rowery biegowe – Rowery trekkingowe
- Koła o dużej średnicy i wąskie, szybkie opony
- Duże przełożenie umożliwiające osiągnięcie najwyższych prędkości
- Niski wózek widłowy ( 60mm ) do pokonywania prostych przeszkód na drogach gruntowych
- Największy zakres użytkowania – od dróg nieutwardzonych po miasto
- Główna różnica polega na wyposażeniu roweru. W przeciwieństwie do roweru przełajowego, rower trekkingowy jest w pełni wyposażony – błotniki, bagażnik, oświetlenie, stojak, piasta z dynamem lub dynamo itp.
- Idealny do codziennego użytku
Rowery miejskie
- Z reguły wyposażony w niskie wejście
- Rowery trekkingowe lub składane są często zaliczane do rowerów miejskich
- Główne cechy to wyposażenie roweru (reflektory, światła, bagażnik , błotniki itp.), gładkie opony oraz widelec z niskim skokiem
lub widelec stały